Wat is MOM4Y?

Meeting of Minds for Youth (MOM4Y) is een schoolproject van Breinwijzer vzw over de hersenen: een lespakket, wedstrijd en festival tijdens de wereldwijde Brain Awareness Week. MOM4Y neemt leerlingen uit de tweede en derde graad mee op ontdekkingstocht doorheen het brein. Het doel van de  MOM4Y reis is leerlingen (en leerkrachten) kennis te laten maken met de vele facetten van de hersenwetenschappen en van hun onderwerp van onderzoek: het zenuwstelsel en in het bijzonder het brein.

In de MOM4Y wedstrijd dienen de leerlingen een kasconventie te houden. Ze selecteren een thema, stellen onderzoeksvragen op en leggen die voor aan een expert. Ze kunnen dit doen met behulp van het nieuwe of oude lespakket. Van de klascoventie dient een verslag te worden opgemaakt. Een volgende opdracht is het maken van een creatief filmpje. Een wetenschappelijke jury selecteert op basis van het filmpje en het verslag de 3 beste teams. Deze teams nemen het tegen elkaar op in een laatste ronde tijdens het afsluitende festival.

Een festival? Het schoolproject wordt afgesloten met een festival tijdens de wereldwijde Brain Awareness Week (in de 3e week van maart). Het festival is een vermakelijke mix van wetenschappelijke presentaties, live hersendissectie, workshops over vb impro comedy, mindfulness of beatbox en breakdance! Tijdens het festival maakt de jury ook de finale winnaars van de wedstrijd bekend.

Hoe inschrijven?

Leerkrachten dienen contact op te nemen met Breinwijzer via info@breinwijzer.be. Mis de infosessie voor leerkrachten niet!

•  2017 : programma

Doelstellingen

Meeting of Minds for Youth (MOM4Y) is geïnspireerd op ‘Meeting of Minds’, Europese burgers in dialoog over hersenwetenschappen. Een verbond van twaalf wetenschapsmusea, technologieraden, wetenschappelijke instituten en stichtingen uit negen Europese landen lanceerde dit initiatief in 2004 met steun van de Europese Commissie.

Het Meeting of Minds project gaf burgers uit negen Europese landen de kans om meer te leren over de invloed van hersenwetenschappen op hun dagelijkse leven en op de maatschappij. Het was een uniek twee jaar durend project waarbij de volgende vraag centraal stond: “Wat vinden Europese burgers van mogelijkheden binnen de hersenwetenschappen?”. Meer informatie over het Meeting of Minds project vindt u op http://www.meetingmindseurope.org.

“Het is belangrijk dat we technische en wetenschappelijke richtingen in het secundair onderwijs aantrekkelijker maken voor onze jongeren. Onderzoek toont immers aan dat slecht één diploma op vijf een technisch-wetenschappelijk diploma is. Dat is niet zo’n denderend resultaat voor een kennismaatschappij als de onze. Dit wetenschapsfestival ‘Meeting of Minds for Youth’ is ideaal om jongeren te laten proeven van wetenschap. We hebben jongeren met verfrissende en ambitieuze ideeën nodig want zij staan mee aan de basis van onze toekomst.” 

— MINISTER LIETEN

(r)Evolutie op het vlak van de hersenwetenschappen

De afgelopen eeuw hebben wetenschappers een steeds beter beeld gekregen van de werking van onze hersenen, mede door nieuwe en verbeterde scantechnieken om in het menselijk brein te kijken. De recente ontwikkelingen scheppen mogelijkheden. Nieuwe technologieën en therapieën zullen in de toekomst wellicht een deel van mensen met een hersenaandoening kunnen helpen.

De inzichten en kennis die verkregen worden zullen niet alleen zieken genezen. Ze zullen ook meer begrip creëren over hoe wij mensen in elkaar zitten en zullen de manier waarop we – gezond en ziek – met elkaar omgaan, veranderen. Tegelijkertijd zullen nieuwe ontwikkelingen ons confronteren met nieuwe ethische, juridische en sociale vragen over de maatschappelijke gevolgen van de hersenwetenschappen.

Doelstellingen MOM4Y

1 Wetenschap en maatschappij

Wetenschap staat niet los van de maatschappij en omgekeerd. Wetenschappelijke toepassingen worden gestuurd door maatschappelijke processen en nieuwe inzichten uit de wetenschap hebben in veel gevallen een grote impact op ons dagelijks leven. De toenemende neurowetenschappelijke kennis zal zich zowel op persoonlijk als op maatschappelijk vlak laten voelen.

MOM4Y laat jongeren nadenken over de impact van de hersenwetenschappen op het dagelijks leven en laat hen op een actieve manier achterhalen hoe toenemende kennis hun houding te aanzien van bepaalde maatschappelijk relevante thema’s beïnvloedt.

Het lessenpakket maakt jongeren vertrouwd met de wereld van de hersenwetenschappen. Nadat de leerlingen zich de nodige wetenschappelijke kennis eigen hebben gemaakt, formuleren ze standpunten en participeren aldus actief aan de maatschappelijke dialoog. Aan de hand van de wedstrijd worden jongeren uitgedaagd tot engagement. MOM4Y moedigt geïnformeerde jongeren aan mee te beslissen over de richting waarin onze samenleving in de toekomst moet evolueren.

2 Jongeren en de informatiemaatschappij

De ontwikkelingen op het gebied van het breinonderzoek zijn tegenwoordig niet meer uit het nieuws weg te denken. Zowel op deskundigen als leken hebben deze ontwikkelingen een enorme aantrekkingskracht.

Over hersenwetenschap doen echter de wildste verhalen de ronde. Jongeren moeten leren om op zoek te gaan naar betrouwbare informatie. MOM4Y is een oefening om betrouwbare informatie van ‘neuromythes’ – zoals de veronderstelling dat we slechts 10% van onze hersenen gebruiken – te onderscheiden.

3 Sociale, creatieve en communicatieve vaardigheden

MOM4Y biedt jongeren niet alleen informatie aan maar helpt hen ook om vaardigheden te ontwikkelen die bijdragen aan hun persoonlijke ontwikkeling. Leerlingen krijgen via MOM4Y intellectuele bagage aangereikt om beter te leven. Het project scherpt de zelfkennis (‘hoe zit ik in elkaar’) van jongeren aan. Dit geeft hen meer slagkracht tijdens hun ontwikkeling. Ook communicatieve vaardigheden worden tijdens MOM4Y aangesproken en verder ontwikkeld. Elk team dient een ‘klasconventie’ te houden.

Vooraf moeten de leerlingen onderling afspraken maken hoe deze klasconventie optimaal voorbereid kan worden. Tijdens de klasconventie leggen leerlingen vragen en stellingen aan de hersenwetenschapper voor. Zij moeten in staat zijn om op een duidelijke en overtuigende manier standpunten in te nemen en deze te verdedigen. Elk team dient een helder en goed gestructureerd verslag te schrijven over de klasconventie. Creatieve vaardigheden worden getoetst door het filmpje dat de leerlingen moeten maken met een zelf verzonnen scenario, acteurs en regie.

Winnaars festival editie 2017

 

Hoofdprijs: beste combinatie VERSLAG + FILM: team Ercerebrum, 6e jaar Regina Caelilyceum

Prijs VERSLAG

  • inhoud: team KAM Angsthazen, Koninklijk Atheneum Mortsel
  • maatschappelijke betrokkenheid: team The Great Depression, Atheneum Erasmus De Pinte
  • originaliteit: team The Unconscious Brain, Sint-Bavo Humaniora Gent

Prijs FILM

  • inhoud: team Prettig Gestoord, Sint-Bavo Humaniora Gent
  • creativiteit: team Breintje Together is Better, College olv ten Doorn, Eeklo

Prijs BELOFTE: team Naomie, Koninklijk Atheneum Mortsel

Foto’s festival editie 2017

Bekijk alle foto’s

Foto’s festival editie 2016

Meeting of Minds for Youth festival over hersenen
Meeting of Minds for Youth festival over hersenen
Meeting of Minds for Youth festival over hersenen
Meeting of Minds for Youth festival over hersenen
Meeting of Minds for Youth festival over hersenen
Meeting of Minds for Youth festival over hersenen
Meeting of Minds for Youth festival over hersenen
Bekijk alle foto’s

ZETELADRES
Voorhoutkaai 15
9000 Gent

POSTADRES
Frank Baurstraat 12
9250 Waasmunster

CONTACT
+32 (0)496 297 107
info@breinwijzer.be

Logo stad Gent
Logo Richting Morgen
Logo Provincie Oost-Vlaanderen
Logo Vlaamse Overheid
Logo Vlaanderen In Actie