Eind mei werd opnieuw een boeiende gespreksavond georganiseerd door Breinwijzer. Hoogleraar filosofie Jan Verplaetse kwam er op een enthousiasmerende en overtuigende manier zijn ideeën over vrije wil en morele verantwoordelijkheid verdedigen. Het onderwerp van deze gespreksavond was gebaseerd op zijn nieuwste boek “Zonder vrije wil. Een filosofisch essay over verantwoordelijkheid”. Dit boek is een echte aanrader voor iedereen die zich nog meer wil verdiepen in het debat over vrije wil en morele verantwoordelijkheid.
Situering
Valkuilen
Argumenten
Hij legde uit dat zijn filosofische betoog is opgebouwd rond drie uitgangspunten of premisses en dat verantwoordelijkheid enkel verworpen kan worden als deze drie aanvaard worden. Tijdens dit deel van de gespreksavond spitste hij zich toe op de meest cruciale argumenten en daagde hij het publiek uit om met hem in discussie te gaan. Bij deze wil ik jullie dan ook aansporen om de discussie op deze website opnieuw aan te gaan en argumenten te bedenken voor of tegen deze uitgangspunten.
Uitgangspunt 1
Indien causaal determinisme waar is, dan zijn de alternatieve opties en broncontrole uitgesloten
Dit uitgangspunt houdt in dat indien al ons gedrag het gevolg is van een externe oorzaak (causalisme) en elk gedrag uniek bepaald is door zijn voorafgaande toestand (determinisme), er geen alternatieve verklaringen mogelijk zijn en jij dus niet de bron bent van of controle hebt over jouw keuzes (broncontrole). Verplaetse legde uit dat dit het minst controversiële uitgangspunt is en dat nagenoeg alle filosofische stromingen hiermee akkoord gaan.
Uitgangspunt 2
Alternatieve opties of broncontrole zijn noodzakelijk voor verantwoordelijkheid
Filosofen die behoren tot de compatibilisten betwisten de geldigheid van dit uitgangspunt. De filosoof Harry Frankfurt kon met behulp van de zogenaamde Frankfurt-stijl tegenvoorbeelden aantonen dat alternatieve opties niet noodzakelijk zijn voor verantwoordelijkheid. Ook menen compatibilisten dat men geen broncontrole nodig heeft om verantwoordelijk te zijn, en dat psychische vermogens die de meeste mensen bezitten, zoals de vermogens om ‘verantwoordelijkheid te nemen’ en ‘handelingen te vermijden’, reeds voldoende zijn. Een harde incompatibilist, daarentegen, ontkent niet het bestaan van deze vermogens, maar stelt dat deze niet voldoende zijn om verantwoordelijk te zijn. Je verantwoordelijk voelen is nog iets anders dan werkelijk verantwoordelijk zijn.
Om het belang van dit uitgangspunt te benadrukken verleidde Verplaetse het publiek tot een gedachte-experiment. Dit gedachte-experiment kan je terugvinden op de slides van deze gespreksavond. Hiermee trachtte hij het publiek te laten inzien dat mensen ook intuïtief aanvoelen dat broncontrole zeer belangrijk is voor verantwoordelijkheid.
Verplaetse oogstte wat hij had gezaaid. Het publiek begon actief te participeren en er ontstond een geanimeerde discussie. In alle eerlijkheid dient gezegd te worden dat, alhoewel sommige mensen in het publiek erg hun best deden, er geen speld tussen de argumenten van Verplaetse te krijgen was.
Uitgangspunt 3
De alternatieven voor causaal determinisme zijn ofwel uitgesloten ofwel irrelevant
Dit uitgangspunt wordt niet aanvaard door libertaristen zoals Robert Kane, die relevante alternatieven zien voor het causaal determinisme. Zo heb je de acausale libertaristen die stellen dat er fenomenen zijn zonder of met een onvolledige causale geschiedenis. Verplaetse stelt dat recente onderzoeken in het domein van de neurowetenschappen acausale alternatieven onwaarschijnlijk maken. Zo is er een recente studie van de neurowetenschappers Chun Siong Soon en Marcel Brass (Ugent) die aantoont dat vrije keuzes op basis van het patroon van hersenactivatie voorspeld kunnen worden tot 8 seconden voordat mensen aangaven dat ze een keuze gemaakt hadden (Recente post Studio Brein reporter Sarah Beurms over deze studie). Deze bevinding kan als empirisch bewijs dienen dat onze ‘vrije’ keuzes worden veroorzaakt door onbewuste hersenprocessen en dus niet acausaal zijn.
Een ander alternatief voor het causaal determinisme werd aangedragen door de indeterministische libertaristen. Zij geloven dat keuzes voor een deel uit toeval ontstaan en dus niet causaal gedetermineerd zijn. Verplaetse onkent niet dat dit het geval kan zijn maar hij stelt dat gedrag op basis van toeval totaal irrelevant is voor het debat over verantwoordelijkheid. Hoe kan men verantwoordelijk zijn voor gedrag dat door toeval wordt veroorzaakt? Toeval levert namelijk ook geen broncontrole op, wat problemen oplevert voor het aanvaarden van uitgangspunt 2.